جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

چرا باید برند یا علامت تجاری ثبت کنیم؟

چرا برند یا علامت تجاری ثبت کنیم

در تجارت های یکسان ایجاد تمایز نقش مهمی را ایفا می کند که می تواند موفقیت را به ارمغان آورد. حال این سوال به نظر شما خواهد آمد که چرا باید برند یا علامت تجاری ثبت کنیم؟ به منظور ایجاد حمایت حقوقی از علامت لازم است که  ثبت برند برسانیم. پاسخ سوال خود را در مورد دلایل ثبت برند می توانید در مقاله زیر مطالعه کنید.

چرا برند یا علامت تجاری ثبت کنیم ؟

علامت تجاری متشکل از یک یا چند لغت، حرف یا عدد یا ترکیبی از آنها می باشد. برند یا علامت تجاری حتی می‌تواند از تصویر، نماد، طرح سه‌ بعدی، و در بعضاً اصوات و نمادهای موسیقی و یا رنگ‌های مختلف تشکیل شده باشد.

لذا در انتخاب و یا طراحی علامت تجاری ( برند ) از آزادی عمل بسیاری برخوردار هستید. چه علامتی قابل ثبت است؟ آیا هر علامتی را می‌توان به ثبت رساند؟!

توجه داشته باشید که ثبت علامت هم مثل سایر امور دیگر تحت ضوابط و قوانین خاصی صورت می گیرد. شما نمی‌توانید هر اسم و علامتی را برای کسب وکار خود به ثبت برسانید. بنابراین در انتخاب و طراحی علامت خود باید دقت نموده و از موارد ممنوعه احتراز کنید.

اگر شا متقاضی ثبت برند در کرج هستید و اطلاعات کاملی برای ثبت برند های قابل ثبت در اداره مالکیت صنعتی ندارید پیشنهاد می کنیم در ادامه نکات تخصصی در این زمینه را مطالعه کنید. ما همواره بهترین راه و روش را برای پیشبرد اهدافتان ارائه می کنیم که هرچه بیشتر به اهدافتان دست یابید.

همانطور که گفته شد با ثبت برند و علامت تجاری، شما مالک انحصاری علامت شناخته می‌ شوید و به این ترتیب حقوقی برای شما ایجاد می‌شود که مانع از استفاده غیرمجاز ازعلامت شما می گردد. علاوه بر این شما می‌توانید به دیگران برای استفاده از برند و علامتتان نمایندگی بدهید و به این ترتیب کسب‌وکار خود را گسترش داده و به منابع مالی خود بیفزایید.

پس از ثبت علامت شما به مدت ده سال مالک آن بوده و از حقوق و حمایت قانونی در این مدت برخوردار خواهید بود. پس از اتمام این دوره اگر مایل به ادامه استفاده از علامت خود باشید می‌توانید با پرداخت هزینه علامت را تمدید کنید و هم‌ چنان بر آن مالکیت انحصاری داشته باشید.

چرا برند یا علامت تجاری ثبت کنیم

چه علامت‌هایی را نمی‌ توان به ثبت رساند

  • علامتی که عین یا مشابه علامتی باشد که قبلاً به نام شخص حقیقی یا حقوقی دیگری ثبت شده است، قابل ثبت نیست.
  • اسم یا عنوانی که ماهیت یا نحوه استفاده ازآن برخلاف موازین اسلامی یا نظم عمومی یا عرف جامعه باشد، نیز قابل ثبت نیست.
  • نام تجاری گمراه کننده و فریب دهنده نیز قابل ثبت نیست. منظور علامت‌هایی است که مشتری را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصول گمراه می‌کند یا فریب می‌دهد.
  • اسامی عام را اساساً نمی توان ثبت نمود. برای مثال، اگر شما قصد دارید علامت تجاری «عسل» را برای فروش مربا یا عسل ثبت کند، درخواست ثبت این علامت پذیرفته نمی شود؛ چون عسل لغتی عام برای این محصول به حساب می آید.
  • کلمات توصیفی نیز قابلیت ثبت ندارند. این‌ها واژه هایی هستند که معمولاً در انجام امور تجاری برای توصیف محصول مورد نظر به‌کار می‌ روند. برای مثال، ثبت کلمه ترش برای لواشک قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.
  • در واقع اگربه تولیدکننده لواشک برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری ازکلمه «ترش» داده شود، کاری غیرمنصفانه خواهد بود.

دلایل تمدید ثبت برند و علامت تجاری

در صورت عدم تمدید مالکیت شما بر علامت از بین می رود و دیگران می توانند علامت را برای خود به ثبت برسانند و از آن استفاده کنند. ثبت علامت تجاری (برند) در ایران توسط اداره مالکیت صنعتی انجام می شود، که مسئولیت ثبت اختراعات را هم بر عهده دارد.

برای ثبت علامت خود باید به سایت این اداره به آدرس (ipm.ssaa.ir) مراجعه نمایید. در این وبسایت شما پس از ورود مشخصات شخصی مالک علامت در فرم‌های مربوطه مشخصات علامت مورد نظر را نیز وارد کرده و درخواست ثبت علامت خود را می‌نمایید.

اداره مالکیت صنعتی علامت درخواستی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر این علامت از قبل به نام شخص دیگری ثبت نشده بود. مغایرتی نیز با قوانین نداشت آن را برای شما به ثبت می رساند.

در نظر داشته باشید که شما می‌توانید علامت را به نام خود یعنی به صورت حقیقی و یا به نام شرکت و موسسه خود به شکل حقوقی به ثبت برسانید. نکته قابل توجه دیگر در ثبت علامت، طبقه‌بندی علائم تجاری و برند است. علائم تجاری نشانگر تولیدات و خدمات هستند.

دلایل انواع ثبت برند و علامت تجاری

از آنجایی که کالاها و خدمات تولید شده می توانند بسیار متنوع و گوناگون باشند. در سطح جهان نوعی طبقه‌بندی و دسته بندی برای انواع کالاها و خدمات ایجاد شده است تا به این ترتیب نوعی طبقه بندی برای علائم تجاری نیز ایجاد شود.

در زمان ثبت علامت، شما باید مشخص کنید که علامت شما نشانگر چه دسته‌ای از کالاها و خدمات است. به عبارت دیگر شما باید دقیقا مشخص کنید که این علامت به کدام طبقه تعلق می گیرد و برای کدام دسته از خدمات و کالاها استفاده می شود.

اهمیت طبق بندی محصولات و خدمات در این است که علامت شما تنها در حوزه فعالیت شما مورد حمایت قانونی قرار می گیرد. در سایر حوزه‌ ها دیگران می‌توانند از عین یا مشابه آن علامت استفاده نمایند. البته به شرطی که به راحتی با علامت شما اشتباه گرفته نشود و موجبات گمراهی و اشتباه مشتریان را فراهم نیاورد.

به بیان دیگر علامتی که در یک طبقه به ثبت می رسد، قابلیت ثبت در طبقات دیگر را نیز دارد. به عنوان مثال شرکتی در تولید لبنیات فعالیت می‌کند. علامت “الف” را نیز برای خود به ثبت رسانده است.

این علامت تنها در حیطه تولید لبنیات برای این شرکت به ثبت رسیده است و اگر شرکت دیگری بیاید. از علامتی مشابه “الف” برای فعالیت خود در زمینه مواد بهداشتی و شوینده استفاده کند، در اینجا دیگر حقوق شرکت اول نقض نشده است.

دلایل ثبت برند در اداه مالکیت صنعتی

چرا که مالکیت علامت تجاری محدود به حوزه فعالیت شما است. یعنی شما در حوزه فعالیت خود مالک این علامت هستید. در حوزه‌ای خارج از این حوزه، دیگران نیز می‌توانند از علامت شما استفاده کنند. البته باید به دو نکته توجه داشته باشید:

اولاً تصمیم گیری در مورد اینکه علامت شما در چه حوزه‌هایی ثبت و حمایت شود، کاملاً در اختیار شما است.

شما می توانید در زمان ثبت، طبقه علامت را انتخاب کنید و به این ترتیب دقیقا مشخص کنید که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید. در کدام زمینه‌ها می‌خواهید از علامت خود استفاده کنید. البته باید بدانید که هرچه تعداد این طبقات بالاتر برود، هزینه ثبت علامت هم افزایش می‌یابد.

ثانیا” دیگران در صورتی می‌توانند در زمینه‌هایی غیر از زمینه ثبت شده ازعلامت شما استفاده کنند که این استفاده آنها موجب اشتباه یا تصور غلط مشتریان نشود. یعنی اگر با این استفاده مردم تصور کنند که این دو محصول توسط یک شرکت تولید می‌شوند شما می توانید مانع از استفاده دیگران از عین یا مشابه علامت خود شوید.

نکات کلیدی برای توجیح دلایل ثبت برند

  • در انتخاب علامت خود دقت کافی مبذول دارید.
  • علامت خود را به ثبت برسانید.
  • در جریان ثبت نیز به طبقات انتخابی برای علامت خود دقت داشته باشید؛ چرا که این انتخاب، دایره حمایت حقوقی از علامتتان را تعیین می کند و بسیار مهم می باشد.
    قبل از شروع بازاریابی و معرفی کسب و کار خود، علامت تجاری (برند) خود را ثبت کنیم.

پیش از آنکه یک کارخانه یا واحد تولیدی به مرحله تولید برسد لازم است فرآیندی را طی کند. این فرآیند شامل اخذ مجوزهای لازم ،تهیه مکان و ساختمان برای انجام فعالیت و خرید ماشین آلات و دستگاه های تولید.

انجام این امور نیازمند سرمایه گذاری می باشد که با این کار سرمایه به گردش افتاده و آن را به سرمایه فیزیکی قابل انتقال و فروش تبدیل می کند.
بنابراین به عنوان یک فروشنده یا مالک کسب و کار باید سرمایه های لازم را فراهم آورید. که البته شامل حداقل سرمایه مالی مورد نیاز و تهیه مکانی برای کسب و کار می باشد. اما آیا این سرمایه دارایی اصلی کسب و کار شما است؟

برای پاسخ به این سوال کافی است از خود بپرسید چرا یک مشتری حاضر می شود به شما مراجعه کند و پولش را به شما بدهد و یا در بازار مبادرت به خرید محصول شما کند؟

این همان اعتبار معنوی شماست که در واقع حاصل یک ذهنیت مثبت درمیان مشتریان نسبت به شما و کالایا خدمات شما است. شاید به جرأت بتوان گفت، این اعتبار معنوی مهمترین دارایی شما است.

حال اگر بدون حفاظت از این دارایی معنوی، با انجام هزینه‌هایی آنرا برای عموم تبلیغ و معرفی کنید و کسی قصد سوء استفاده از این اعتبار را داشته باشد، بیشترین خسارت به شما وارد خواهد شد.

همچنین اگر زمانی قصد فروش این دارایی را داشته باشید، بدون ثبت کردن آن نمی توانید از مزایای قانونی آن استفاده کنید.

فلذا بهتر است قبل از شروع تبلیغات و حتی قبل از شروع کسب و کارتان، اول بایک کارشناس ثبت علامت تجاری (برند) مشورت کنید و با انتخاب یک نام خاص و ثبت آن خود را در مقابل تمام خطرات و تهدیدات احتمالی بیمه کنید.

مجتمع حقوقی پایش به عنوان یکی از با سابقه‌ترین موسسات ثبت شرکت در ایران با بیش از یک دهه تجربه، توانسته است ثبت و ارائه‌ خدمات مالی، حقوقی و اداری به بیش از ۱۰۰۰۰ شرکت را در کارنامه‌ خود داشته باشد.

ثبت برند (نشان تجاری یا علامت تجاری)، ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی، اخذ کارت بازرگانی، اخذ کد اقتصادی و گواهی مالیات بر ارزش افزوده، ثبت تغییرات شرکت ها، پلمپ دفاتر مالیاتی و تنظیم اظهارنامه مالیاتی، دریافت گواهینامه ایزو و دیگر موارد از جمله خدماتی می‌باشد که تیم ثبتی پایش توسط کارشناسان با تجربه خود در کمترین زمان ممکن و با هزینه مناسب ارائه می‌دهد. پس اگر نیاز به مشاوره دارید هم اکنون با مجتمع ثبتی پایش تماس حاصل نمایید تا در این خصوص به شما یاری برسانند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیما رفاهی
سیما رفاهی
1 سال قبل

سلام ثبت برند چند ساله هست؟؟