جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

شرایط و مدارک و مراحل ثبت طرح صنعتی در تهران

شرایط ثبت طرح صنعتی در تهران

اداره مالکیت صنعتی تنها یک مرکز اصلی در تهران دارد. این سازمان برای بررسی درخواست های اختراع، طرح صنعتی و برند صلاحیت رسیدگی و ثبت دارد. در این مطلب به بررسی ثبت طرح صنعتی در تهران می پردازیم. نو آوری و خلاقیت تنها در ساخت وسیله جدید نیست. قانون مالکیت صنعتی از خلاقیت و نبوغ افرادی که بتوانند در ظاهر محصولی تغییرات ایجاد کنند حمایت می کند. در ادامه بررسی چگونگی ثبت طرح صنعتی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

چه کسانی می توانند ثبت طرح صنعتی در تهران داشته باشند ؟

تمامی طراحان طرح صنعتی و یا اشخاصی که امتیاز استفاده از طرح را از طراح خریداری می کنند می توانند مالک طرح صنعتی شوند. ایرانیان در داخل ایران می توانند طرح صنعتی خود را بدون هیچ ممنوعیتی به ثبت برسانند.

اشخاص غیر ایرانی باید ابتدا طرح صنعتی خود را در یکی از کشور های مورد تایید سازمان وای پو به ثبت برسانند و سپس از طریق سیستم مادرید طرح صنعتی خود را در ایران نیز ثبت کنند.

طرح صنعتی چیست ؟

هر چیزی می تواند طرح صنعتی باشد از این رو تعریف خاصی نمی توان برای طرح صنعتی قاعل شد و یا گفت تنها برخی از محصولات طرح صنعتی می باشد. چنین تعریفی در طرح صنعتی بی معنا است. شما می توانید بسته بندی محصول خود را حتی به عنوان طرح صنعتی ثبت کنید و از کپی برداری آن جلوگیری نمایید. اما به طور کلی طرح هایی که به لحاظ ظاهری تفاوت بین کالا ایجاد می کند را می توان طرح صنعتی اطلاق کرد.

شرایط ثبت طرح صنعتی در تهران
شرایط ثبت طرح صنعتی در تهران

شرایط ثبت طرح صنعتی در تهران

  • جدید بودن طرح صنعتی
  • ثبت درخواست ثبت طرح صنعتی قبل از افشاء آن
  • تنظیم ادعا نامه و توصیف نامه برای طرح ساخته شده
  • قبلاً به عنوان طرح صنعتی ثبت نشده باشد.
  • تغییرات تنها در ظاهر و ساختار ظاهری محصول باشد و کارایی آن تغییر پیدا نکند.

مرجع ثبت مالکیت صنعتی در تهران

مرجع ثبت طرح صنعتی سازمان مالکیت صنعتی است. سازمان مالکیت صنعتی تنها دارای یک دفتر رسمی در استان تهران است. اما همه متقاضیان باید درخواست های ثبتی خود را تنها از سامانه مالکیت صنعتی انجام دهند. این سازمان زیر نظر قوه قضایی فعالیت دارد و کلیه امور ثبتی تنها با تنظیم و ثبت اظهارنامه قابل پیگیری می باشد.

ویژگی ثبت طرح صنعتی در تهران

طرح صنعتی باید یک سری ویژگی ها داشته باشد تا بتوانید اقدام به ثبت آن کنید. هر چیزی که با یک ظاهر در بازار وجود دارد می تواند طرح صنعتی باشد اما مهمترین ویژگی طرح صنعتی این است که طراح هیچ دخالتی در ویژگی فنی محصول ندارد. اما ظاهر طرح را با همان ابزار یا با همان کارایی جوری تغییر می دهد که با نمونه های موجود در بازار تفاوت های قابل مشاهده می توانید مشاهده کنید.

مدارک ثبت طرح صنعتی در تهران

  • مدارک شناسایی مالک طرح و طراح طرح
  • تصاویر از زوایای مختلف طرح صنعتی
  • در صورت داشتن مدارک حق اولویت ارائه مدارک حق اولویت
  • در صورت داشتن وکیل ارائه وکالت نامه
  • شماره موبایل به نام
  • گواهی امضاء

مراحل ثبت طرح صنعتی در تهران

مرحله اول ثبت طرح صنعتی ایجاد حساب کاربری در سایت اداره ثبت شرکت ها می باشد. از این رو ابتداعاً در این سامانه باید حساب کاربری با ارائه شماره موبایل به نام و مدارک هویتی و نمونه امضاء ارائه دهید.

با ایجاد حساب کاربری می توانید در این سامانه درخواست های ثبتی خود را ثبت کنید. البته سازمان مالکیت صنعتی تمامی خدمات خود را در قالب اظهارنامه ارائه می دهد. از این رو باید اظهارنامه طرح صنعتی را دریافت کنید و درخواست ثبت طرح صنعتی را تکمیل نمایید.

بعد از تکمیل شدن اظهارنامه باید هزینه مربوط به آن را پرداخت کنید و ثبت نهایی را انجام دهید. درخواست شما در کارتابل کارشناس قرار می گیرد. از این رو کارشناس در نوبت رسیدگی به درخواست شما رسیدگی خواهند کرد. در صورتی که بر اساس قواعد ثبت طرح صنعتی درخواستی که ارائه دادید طرح صنعتی محسوب شود آگهی انتشار در روزنامه برای درخواست شما صادر می شود.

بنابراین ظرف مدت 30 روز باید حتماً هزینه روزنامه رسمی پرداخت شود و درخواست در روزنامه رسمی کشور انتشار پیدا کند. بعد از انتشار روزنامه می توانید اصل مدارک را به اداره مالکیت صنعتی استان تهران ارائه دهید و گواهی نامه ثبت طرح صنعتی را صادر نمایند. گواهی 5 سال دارای اعتبار است که بعد از اتمام اعتبار طی دو مرحله می توانید مجدداً 5 ساله تمدید کنید.

هزینه و زمان ثبت طرح صنعتی در تهران

ثبت طرح صنعتی دارای یک سری هزینه های دولتی و غیر دولتی است که متقاضی باید پرداخت نماید. مبلغ قابل پرداخت بر اساس تعرفه های سازمان ثبت مشخص می شود. سازمان ثبت با توجه به حقیقی و حقوقی بود و نوع طرح و طبقات ثبتی هزینه قابل پرداخت را در سامانه اعلام می کند. اگر می خواهید بدانید هزینه نهایی چقدر خواهد شد هم اکنون با کارشناسان ما در مجتمع ثبتی پایش تماس بگیرید.

زمان ثبت تغییرات شرکت ها در تهران از زمان ثبت اظهارنامه طرح صنعتی 35 الی 45 روز خواهد بود. توجه داشته باشید این زمان تقریبی است.

در پایان: از اینکه با مجتمع ثبتی پایش تا کنون همراه بودید کمال تشکر را داریم. شما می توانید هم اکنون با برترین کارشناسان و وکلاء پایه یک برای مشاوره رایگان تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها