جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت شرکت تعاونی در کرج

ثبت شرکت تعاونی در کرج

در این مقاله می خواهیم برایتان در رابطه با ثبت شرکت تعاونی در کرج توضیحات جامعی به شما عزیزان ارائه دهیم لطفا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. ثبت شرکت تعاونی در امور تعاونی نیازمند اخذ مجوز و طی کردن مراحل و شرایطی می باشد.

قواعد ثبت شرکت تعاونی در کرج

ثبت شرکت تعاونی در بین گزینه های ثبت  شرکت در ماده 20 قانون تجارت در سومین رتبه ثبت هستند، این شرکت ها بدون مجوز قابل ثبت نیستند.

برای ثبت آنها باید از سوی اداره تعاون مجوز ثبت این شرکت صادر شود، شرکت تعاونی با هدف توزیع عادلانه قدرت و ثروت ما بین افرادی که دانش و قدرت فعالیت اقتصادی را دارند اما امکانات و سرمایه زیادی ندارند و در دسته بندی ثبتی شرکت ها قرار گرفته است.

برای ثبت شرکت تعاونی حداقل 7 عضو باید در موسسین قرار داشته باشند این شرکت با 7 عضو هیئت مدیره به ثبت می رسد، این شرکت ها با هر موضوعی قابل ثبت هستند اما علی الاصول با عنوان تعاونی های تولید یا توزیع تأسیس می شوند.

شرکت های تعاونی به دلیل مجوزی بودن از سوی سازمان تعاون دارای اساسنامه ویژه ای هستند که مورد تایید سازمان تعاون می باشد از این رو باید اساسنامه مربوطه این شرکت بر اساس پیش فرض اداره تعاون تکمیل شود، در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر در خصوص ثبت شرکت تعاونی بدانید.

ثبت شرکت تعاونی در کرج

انواع ثبت شرکت تعاونی در کرج

شرکت های تعاونی از لحاظ عضویت اعضاء به دو دسته تقسیم می شوند که شامل:

1) شرکت تعاونی عام: این شرکت با مشارکت های عمومی با فروش سهام به عموم تشکیل می شود در واقع برای ثبت شرکت تعاونی عام و عضویت اعضاء آن شرایط خاصی وجود ندارد که این در اساسنامه شرکت قابل مشاهده است.

2) شرکت تعاونی خاص: عضویت در این نوع تعاونی مستلزم داشتن شرایطی است که در اساسنامه ذکر شده است مانند اینکه فقط دانشجویان عضو هستند و یا اینکه باید کشاورز باشید تا عضو شوید و یا تعاونی خاص برای زنان و … از نمونه های تعاونی خاص هستند که باید اعضاء از ویژگی مورد نظر را داشته باشند.

تأمین سرمایه شرکت تعاونی در کرج

شرکت تعاونی همان طور که در مقدمه هم عنوان کردیم حداقل از 7 شریک تشکیل می شوند. تعداد شرکاء این شرکت ها بیشتر است تا اعضاء بیشتری با مشارکت مردمی خود عضو این شرکت شوند.

در سود و زیان شرکت سهیم شوند، شرکاء این شرکت باید حداقل 51 درصد از سرمایه را تأمین کنند و باقی سرمایه از سوی مشارکت های دولتی و یا اخذ وام از سوی ارگان ها و یا وزارت خانه ها و بانک های دولتی تأمین می شود سرمایه تعهد شده شرکاء نیز باید 25% از آن قبل از ثبت شرکت در حسابی به نام شرکت بلوکه شود.

همان طور که عنوان کردیم افرادی که استعداد و یا ایده های خوبی برای انجام فعالیت های اقتصادی دارند اما از لحاظ مالی توان انجام آن را ندارند تأسیس شرکت تعاونی فرصتی است که می توانند از آن استفاده نمایند. ثبت آن با دریافت وام های همکاری از سوی بانک ها و وزارت خانه های دولتی به رویاهای تان جامع عمل بپوشانید.

تعداد اعضاء و شرایط عضویت در شرکت های تعاونی در کرج

برای ثبت شرکت تعاونی باید 5 عضو هیئت مدیره داشته باشید و علاوه بر این، شرکت تعاونی باید از یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل نیز تشکیل شده باشد، به طور کلی هفت نفر حداقل اعضائی هستند که باید در این شرکت وجود داشته باشند. ممنوعیتی نیز برای تعداد بیش از این وجود ندارد. شرایطی که اعضاء این شرکت باید داشته باشند عبارت است از:

  1. فاقد هر گونه سابقه کیفری باشند.
  2. نباید از افرادی باشند که استخدام رسمی دولت هستند مگر اینکه بازنشسته شده باشند.
  3. هیئت مدیره این شرکت باید حداقل سن قانونی را داشته باشند.
  4. داشتن کارت پایان خدمت نیز الزامی است.
  5. مدیر عامل شرکت تعاونی باید حداقل چند سال در شرکت دیگری از اعضاء هیئت مدیره بوده باشد.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت تعاونی در کرج

  1. اساسنامه تعاونی به همراه مهر اداره تعاون در دو نسخه
  2. ارائه کپی مدارک شناسایی اعضاء
  3. مدارک تحصیلی اعضاء
  4. کارت پایان خدمت اعضاء آقا
  5. دو نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی موسسین به همراه دو نسخه صورت جلسه هیئت مدیره شرکت تعاونی
  6. تقاضانامه ثبت شرکت تعاونی در دو نسخه
  7. شرکت نامه شرکت تعاونی در دو نسخه
  8. انتخاب 5 اسم به ترتیب اولویت و قواعد تعیین نام اداره ثبت شرکت ها
  9. گواهی پرداخت 25 درصدی سرمایه متعهد شده موسسین
  10. مجوز دریافت شده از اداره تعاون
  11. برابر اصل مدارک هیئت مدیره

ثبت شرکت تعاونی در کرج

مراحل ثبت شرکت تعاونی در کرج

گام اول: برای ثبت شرکت تعاونی باید درخواست ثبت شرکت تعاونی را با معرفی هیئت موسس که باید از اعضاء اولیه شرکت باشند به اداره تعاون ارسال می کنید، این سازمان پس از بررسی موافقت اصولی خود را با صدور نامه تایید ثبت شرکت تعاونی ارسال می کند.

دوم: با مراجعه به سامانه ثبت شرکت ها ورود اطلاعات شرکت تعاونی را در سیستم تعریف شده ثبت شرکت ها وارد می کنید اطلاعات از قبیل اسم شرکت، اطلاعات اعضاء، موضوع فعالیت شرکت، میزان سرمایه و سهام و غیره باید در این سامانه وارد شود.

پس از ورود اطلاعات با ثبت نهایی باید در انتظار بررسی کارشناسان اداره ثبت شرکت ها باشید با تایید اسم شرکت و نبود ایرادات شکلی باید سایر مراحل طی شود.

سوم: در این مرحله باید مجوز از سوی اداره تعاون صادر شود و اساسنامه شرکت نیز به تایید سازمان برسد. کلیه مدارک شرکت تعاونی را باید به اداره ثبت شرکت ها پست کنید. بعد از آن نیز باید به ثبت این اداره برسد که با صدور آگهی ثبتی این شرکت به ثبت می رسد.

چهارم: برای اتمام روند ثبت شرکت تعاونی باید روزنامه کثیرالانتشار و روزنامه رسمی مربوط به آگهی تأسیس را در سایت هر کدام از روزنامه ها آنلاین پرداخت و منتشر نمایید.

نکته: شرکت تعاونی بعد از دریافت روزنامه رسمی باید ثبت نام پلمپ دفاتر را انجام دهند. طی دو ماه نیز باید کد اقتصادی شرکت را فعال کنند تا در سامانه ثبت شرکت ها غیر فعال مالیاتی محسوب نشوند. 

چگونگی ثبت شرکتهای تعاونی در کرج

ثبت شرکت تعاونی شامل دو مرحله می باشد که مرحله اول ثبت شرکت تعاونی در اداره تعاون و به عبارت صحیح تر اخذ مجوز تعاون و مرحله دوم ثبت شرکت تعاونی در اداره ثبت شرکتها و از طریق سامانه ثبت شرکت می باشد.

ثبت شرکت تعاونی نیازمند حداقل 7 نفر سهامدار در ابتدای ثبت می باشد که شامل 1 مدیر عامل، 3 نفر عضو اصلی هیئت مدیره، 1 نفر عضوعلی البدل هیئت مدیره و 2 نفر بازرس به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل هستند که از بین سهامداران توسط مجمع عمومی موسسین انتخاب می گردند.

تعاونی ها بر سه نوع تولیدی، توزیعی و تولیدی توزیعی می باشند که بر حسب فعالیت مورد نظر می بایست حداقل 2 نفر از سهامداران دارای مدرک و یا جواز کسب معتبر مرتبط باشند.

موضوع شرکت های تعاونی در کرج

شرکت های تعاونی در سه دسته کلی قرار دارند یا تعاونی تولید هستند یا تعاونی توزیع و یا تعاونی مختلط که فعالیت تولید و توزیع انجام می دهد، تعاونی ها در زمینه های مانند، کشاورزی، دام، طیور، شیلات و پرورش ماهی، اعتبارات رایگان تعاونی و گروه های حرفه ای، تعاونی مسکن، مصرف کنندگان و یا تعاونی جامعه مدنی و غیره فعالیت داشته باشند.

نکات ثبت شرکت تعاونی در کرج

  1. شرکت تعاونی برای ثبت نیازمند مجوز از سوی اداره تعاون است.
  2. اساسنامه این نوع شرکت باید بر اساس اساسنامه پیش فرض اداره تعاون باشد.
  3. کلیه قواعد تشکیل این شرکت باید بر اساس قواعد اداره تعاون باشد.
  4. اداره تعاون در هر شهرستان دارای مرکزی است که برای دریافت مجوز ثبت تعاونی باید به مرکز نزدیک به اداره ثبتی شرکت مراجعه کنید.
  5. شرکت تعاونی از زمان تشکیل جلسه هیئت موسس ظرف یک ماه باید تأسیس شود.

وظایف و مسئولیت هیئت موسس در ثبت شرکت تعاونی در کرج

  • این هیئت وظیفه دارند طرح کلی اساسنامه را تهیه کنند.
  • شرکت تعاونی برای اینکه بتواند وام و کمک دولتی دریافت کند باید طرح توجیهی ارائه نماید که بر عده این هیئت می باشد.
  • افرادی که شرایط مورد نظر شرکت تعاونی را دارند انتخاب نمایند.
  • تخصص و مهارت هر یک از اعضاء شرکت را مشخص کنند.
  • وظیفه تشکیل مجمع عمومی عادی را بعد از دریافت موافقت اصولی دارند.
  • وظیفه تعیین تأمین سرمایه و امکانات شرکت و نحوه بررسی آن را بر عهده دارند. باید بانک افتتاح کننده حساب شرکت را نیز تعیین کنند.
  • تهیه مدارک مربوطه برای ثبت شرکت تعاونی
  • هیئت موسس همچنین باید نحوه مشارکت سازمان های دولتی و یا وزارت خانه ها ویا بانک ها را تعیین کنند.
  • مدارک اعضاء از جمله مدارک شناسایی هیئت موسس و سایر اعضاء به همراه مدارک تحصیلی، در صورت داشتن رزومه های مرتبط با شرکت تعاونی را از اعضاء دریافت کنند.
  • ارسال همه مدارک باید توسط هیئت موسس به اداره ثبت شرکت ها انجام شود.
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ريحانه احمديان
ريحانه احمديان
1 سال قبل

براي ثبت تعاوني چند نقر اعضا نيازه

شماره موبایل
9125682385
مهرانگیز راد محتشم
مهرانگیز راد محتشم
1 سال قبل

سلام برای ثبت تعاونی باید مجوز بگیرم؟