جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

چگونه گواهی صلاحیت ایمنی کار دریافت کنیم ؟

چگونه گواهی صلاحیت ایمنی کار دریافت کنیم ؟

شرکت های پیمانکاری می توانند با طی کردن مراحلی گواهی صلاحیت ایمنی کار دریافت کنند. در این راستا دارندگان این گواهی از صلاحیت ایمنی پیمانکاری برخوردار هستند. یعنی نسبت به کلیه قواعد و مقررات ایمنی کارگاه و محیط کار اطلاع دارند و ملزم به رعایت این گواهی هستند.

گواهی صلاحیت ایمنی کار چیست ؟

HSE  یا heaith and safety executive  که نام لاتین گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری است، شرکت هایی که می خواهند در پروژه های دولتی و غیر دولتی در موارد پیمانکاری، خدماتی، دولتی و … می خواهند فعالیت داشته باشند باید گواهی صلاحیت ایمنی کار را داشته باشند.

با دریافت گواهی صلاحیت کار کارفرما (شرکت یا پیمانکار) موظف است امنیت فضای محیط کار را فراهم کند و کارگر و تمام اعضاء ملزم به رعایت ایمنی کار هستند. گواهی صلاحیت کار در صورت داشتن شرایط و مقرراتی صادر می شود. این گواهی توسط وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی برای شرکت هایی که رتبه پیمانکاری دریافت کرده باشند صادر می شود، یکی از امتیاز های دریافت پروژه برای دارندگان این گواهی می باشد.

گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری تنها به پیمانکاران اعطاء می شود و عملیات پیمانکاری و حوادث مربوط به آن در محیط کار اتفاق می افتد. پیمانکاران می توانند با وارد شدن به سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی این گواهی را دریافت کنند. البته باید شرایط لازم HSE را داشته باشند. همچنین می توانید به شرکت های CB جهت دریافت درخواست گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری مراجعه نمایید.

مراحل دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کار

در وهله اول پیمانکار باید در سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی ثبت نام مربوط به دریافت این گواهی را تکمیل نماید. (این قسمت باید در دفتر پیشخوان دولت انجام و احراز شود.)

اعلام نقص به پیمانکار جهت رفع: اول باید بررسی شود که پیمانکار دارای تایید صلاحیت پیمانکاری است یا نه؟ بنابراین از مراجع ذی صلاح پیگیری جهت اخذ گواهی تایید صلاحیت در مرجع ذی صلاح انجام می شود. سپس باید بررسی گردد که پیمانکار دارای گواهی آموزش ایمنی در رشته مربوطه است؟ در صورت ندیدن آموزش باید پیمانکار جهت آموزش دیدن و شرکت در دوره آموزشی و قبولی در آزمون صلاحیت ایمنی کار قرار گیرد، بنابراین تا زمانی که آزمون را انجام نداده باشید امکان اخذ گواهی ممکن نیست. سپس سایر مدارک توسط ماموران مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت تایید سایر مدارک توسط کانون بررسی خواهد شد.

در صورت تکمیل مدارک فراخوان پیمانکار جهت رویت و برابر اصل مدارک مورد تایید در سایت قرار می گیرد و سپس کمیته تشخیص توسط کانون صورت می گیرد. اداره بازرسی کار استان نیز پرونده رسالی به کمیته را بررسی خواهد کرد. سپس بازرسی های لازم انجام می شود و در صورت عدم تایید مجدد باز باید بازرسی صورت گیرد تا تایید داده شود.

بررسی نهایی توسط کمیته صورت می گیرد و مجدد ممکن است رد به دلیل نواقص صورت گیرد. اما در صورت تایید گواهی صلاحیت ایمنی کار تایید خواهد شد.

سامانه گواهی صلاحیت پیمانکاری

سامانه ای که در آن نسبت به ثبت نام و صدور گواهی صلاحیت ایمنی کار باید فرم تکمیل کنید و ثبت نام مربوطه را انجام دهید سامانه کار و رفاه اجتماعی است که در صورت سرچ گواهی صلاحیت پیمانکاری یکی از 5 سایت برتر صفحه اصلی می باشد  که با ورود به آن می توانید درخواست های مربوطه را انجام دهید.

استعلام گواهی صلاحیت ایمنی کار
استعلام گواهی صلاحیت ایمنی کار

استعلام گواهی صلاحیت ایمنی کار

پیمانکارانی که گواهی ایمنی کار دریافت کرده اند و همچنین کارفرمایان و کارکنان و یا سازمان ها و شرکت های ارائه دهنده مناقصات و مزایدات نیازمند این هستند که استعلام گواهی صلاحیت ایمنی کار را در جهت صحت صلاحیت ایمنی کار انجام دهند.

سامانه وزارت کار و رفاه اجتماعی https://svcc.mcls.gov.ir/Contractors.aspx وارد شوید و در سامانه مربوطه استان، شهرستان و یکی از اطلاعات از جمله نام شرکت/ شماره ثبت شرکت/ شناسه ملی/ نام شخص یا کد ملی وی را وارد کنید.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده صلاحیت ایمنی کار HSE

  • فیش واریزی هزینه تشکیل پرونده
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران شرکت در یک صفحه A4
  • اطلاعات پیمانکار باید در یک فرم تکمیل شود.
  • اجاره نامه یا کپی سند ملکی یا اجاره نامه مدت دار دفتر مرکزی پیمانکار
  • کپی اساسنامه، روزنامه مربوط به آگهی ثبت و مربوط به آخرین تغییرات آدرس (منطبق با بند 3) و آخرین تغییرات اعضاء هیئت مدیره و تغییر نام شرکت
  • کپی گواهی صلاحیت پیمانکاری از مراجع ذی صلاح
  • یک سری کپی از آگهی مناقصه جهت دریافت گواهی موقت 3 ماهه به منظور شرکت در مناقصه

اگر شرکت فعال بوده باشد باید مدارک زیر را جهت دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کار ارائه دهد:

  • کپی تمامی پیمان های در حال اجرا که تماماً باید ممهور به مهر شرکت یا پیمانکار باشند.
  • آخرین نسخه از آخرین لیست بیمه کارکنان
  • ثبت نام مسئول ایمنی در سامانه WWW isaap.mcls.gov.ir
  • لیست تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی موجود در کارگاه بر روی سربرگ شرکت
  • اصل فیش واریزی هزینه مربوط به دوره آموزشی که در ازاء هر شخص دریافت می شود.
  • نامه معرفی از طرف شرکت

چنانچه شرکت غیر فعال می باشد تنها باید سند تعهدنامه غیر مالی را با مراجعه به دفتر اسناد رسمی مبنی بر عدم فعالیت  به شرح پیوست به همراه یک نسخه کپی ارائه نماید.

هدف از گواهی صلاحیت ایمنی کار

گواهی صلاحیت ایمنی کار به جهت رعایت استاندارد های جهانی تعیین شده است تا کارفرمایان و کارگران با رعایت آن بروز حوادث گوناگون در محیط کار جلوگیری به عمل آورند.

  • بنابراین این گواهی الزامات ایمنی را تعریف می کند که پیمانکار بعد از دریافت گواهی ملزم به رعایت این الزامات ایمنی در محیط کار هستند.
  • با یک استراتژی تدوین شده، مدیریت پیشگیرانه از بروز خطرات در فضای کار جلوگیری به عمل می آید.
  • در فعالیت های پیمانکاری موظف به رعایت مقررات و دستورالعمل های ایمنی می باشید.
  • بعد از دریافت این گواهی عوامل خطر ساز را می شناسید و با حذف و مدیریت آن می توانید از بروز خطرات جلوگیری به عمل آورید.
  • امتیاز بالاتری نسبت به سایر شرکت های پیمانکاری در زمان شرکت در مناقصه یا مزایدات دارید.

موارد مهم در اخذ گواهینامه ایمنی پیمانکاری

 

زمان اخذ گواهی صلاحیت ایمنی کار چقدر است؟

مدت زمان دریافت گواهی یک ماه است.

هزینه دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کار چقدر است ؟

بسته به تعداد اعضاء و پرسنل محاسبه می شود.

آیا داشتن پروژه فعال ضروری است ؟

بله

آیا باید بازدید از پروژه انجام شود؟

بله

آیا گواهی صلاحیت ایمنی کار نیاز به گرید دارد ؟

بله تنها به شرکت های دارای گرید این گواهی داده می شود.

مدت اعتبار گواهی صلاحیت ایمنی چقدر است؟

مدت این گواهی 2 سال است.

مرجع صدور گواهی صلاحیت ایمنی کار کجاست ؟

وزارت کار و رفاه اجتماعی

چه شرکت هایی می توانند گواهی صلاحیت ایمنی کار دریافت کنند ؟ شرکت های مشاور، پیمانکاری، خدماتی و شرکت های فعالی در زمینه نرم افزار
شرایط سابقه شرکت برای دریافت این گواهی چیست ؟

داشتن پروژه فعال / سابقه شرکت در مناقصه

 

جمع بندی: اخذ گواهی صلاحیت ایمنی کار با رعایت قواعد و مقرراتی امکان پذیر است، در صورتی که نمی دانید چگونه باید این گواهی را اخذ کنید حتماً با کارشناسان و مشاوران ما در مجتمع ثبتی پایش تماس حاصل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها