جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

راهنمای دریافت کد فراگیر اتباع 1403

راهنمای دریافت کد فراگیر اتباع 1402

هر متقاضی غیر ایرانی که در ایران بخواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد باید کد فراگیر اتباع دریافت کند. قانون درخواست کد فراگیر برای هر شخص خارجی که تمایل به فعالیت در ایران دارد ضروری می باشد از این رو اشخاص حقیقی و حقوقی با دریافت این کد می توانند در ایران فعالیت تجاری و اقتصادی داشته باشند. این کد 12 رقمی می باشد و مانند کد ملی برای اتباع خارجی است.

به دلیل تغییر سامانه کد فراگیر و روند اداری صدور این کد بر اساس آخرین آئین نامه ها و قوانین تصویب شده می توانید از وکلاء و کارشناسان حقوقی گروه ثبتی پایش مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید.

کد فراگیر اتباع چیست ؟

همان طور که گفته شد کد فراگیر برای اتباع خارجی است که قصد فعالیت اقتصادی در ایران دارند، هم شرکت های خارجی و سازمان ها و موسسات خارجی برای فعالیت در ایران باید این کد را داشته باشند.

کد فراگیر اتباع چیست ؟
کد فراگیر اتباع چیست ؟

اشخاص حقیقی نیز برای اجازه فعالیت اقتصادی در ایران لازم است این کد را دریافت کنند و به نوعی می توان گفت این یک کد اختصاصی برای غیر ایرانیانی که می خواهند در ایران مبادلاتی داشته باشند تعریف شده است. برای دریافت کد فراگیر هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی و حتی افراد زیر سن قانونی نیز می توانند این کد را دریافت کنند.

نحوه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی

کد فراگیر یک شماره اختصاصی برای هر فرد غیر ایرانی است. اتباع خارجی که در ایران هستند می بایست این کد را دریافت کنند. برای دریافت این کد ابتدا باید در سامانه نوبت دهی اسناد برای دفتر خانه ای که در محل استقرار تان قرار دارد ثبت نام کرد و نوبت دریافت گردد. بعد از آن می توان با مراجعه به این دفتر خانه و ارائه مدارکی که خواسته شده کد فراگیر برای شما صادر شود.

قانون کد فراگیر به نوعی شماره ملی خارجیان در ایران است و بر اساس قانون ایران باید هر فرد ایرانی دارای کد ملی و اتباع خارجی باید دارای کد فراگیر باشند.

کد فراگیر به چه کسانی تعلق می گیرد ؟

کد فراگیر مختص به ایران است و تنها در ایران کاربرد دارد و به نوعی این کد را کد فراگیر اتباع خارجی نیز می نامند. برای هر شخص غیر ایرانی این کد قابل دریافت است.

بنابراین افرادی خارجی که تابعیت ایرانی دارند و تابعیت آنها بر اساس خون قابل اثبات است. مثلاً  اشخاصی که دارای پدر یا مادر ایرانی هستند می توانند تابعیت ایرانی دریافت کنند این اشخاص به کد فراگیر احتیاج ندارند و افرادی که ایرانی محسوب نمی شوند از این کد به نوعی به عنوان کد ملی استفاده می کنند.

کاربرد کد فراگیر اتباع خارجی

اتباع ایرانی دارای کد ملی هستند و شرکت های ایرانی نیز دارای شناسه ملی، از طرف دیگر اتباع خارجی تنها در شرکت های ایرانی می توانند بخشی از سهام را داشته باشند و شرایط سرمایه گذاری چندانی ندارند. از این رو کد فراگیر برای اتباع خارجی و شرکت های خارجی تعیین شده است تا قانونی بتوانند در ایران فعالیت داشته باشند.

اما از مهمترین دلایلی که اتباع خارجی باید کد فراگیر داشته باشند به شرح زیر می باشد.

  • برای انجام امور بانکی اعم از افتتاح حساب و سپرده گذاری تا اخذ وام
  • برای دریافت خدمات بیمه تأمین اجتماعی داشتن کد فراگیر ضروری است.
  • برای دریافت هر نوع خدمات شهروندی و دریافت خدمات اداری برای مراجعه به انواع ادارت دولتی داشتن این کد ضرورت دارد.
  • ثبت شرکت برای اتباع خارجی یا موسسه داشتن این کد ضروری است.
  • برای ورود اتباع به شرکت های ایرانی نیز باید کد فراگیر برای این افراد ارائه شود.
  • کلیه امور اداری و دریافت مجوز ورود به حق کار، وزارت خارجه، ویزای کار، پروانه کار، اقامت، دریافت کد مالیاتی، طرح شکایت، خرید سیم کارت، کد ثنا و …
  • شرکت های خارجی برای ثبت نمایندگی در ایران باید این کد را دریافت کنند.

فرق کد فراگیر اتباع با کد فراگیر مالیاتی

همان طور که تا کنون توضیح دادیم کد فراگیر به عنوان شماره ملی برای اتباع غیر ایرانی است و به افراد ایرانی تعلق نمی گیرد. اما کد فراگیر مالیاتی به عنوان یک کد مالیاتی هم برای اشخاص ایرانی و هم برای اشخاص غیر ایرانی قابل دریافت است.

از این رو برخی از متقاضیانی که می خواهند کد فراگیر دریافت کنند فکر می کنند باید کد فراگیر مالیاتی دریافت کنند و اطلاعاتی که در این زمینه وجود دارد برای کاربران خارجی ممکن است گمراه کننده باشد.

اما متخصصان ما در مجتمع ثبتی پایش در کمترین زمان و بدون هیچ دغدغه ای می توانند این کد را برای شما دریافت کنند.

مدارک لازم برای اخذ کد فراگیر

اگر دریافت کننده کد فراگیر شخص حقوقی باشد باید مدارک زیر را ارائه دهد.

  • آگهی تاسیس شرکت خارجی که در آن باید (نام شرکت به فارسی و انگلیسی، کشور و شهر محل ثبت شرکت، شماره ثبت شرکت، تاریخ تاسیس شرکت، نوع شرکت، موضوع فعالیت آن، آدرس و کد پستی شرکت و شماره تلفن شرکت خارجی) عنوان شده باشد.
  • اسکن مدارک ثبتی که مستندی است به جهت قانونی بودن ثبت شرکت خارجی

اگر دریافت کننده کد فراگیر شخص حقیقی است باید مدارک زیر را ارائه دهد.

  • کپی از صفحه درج اطلاعات شخص در پاسپورت شخص
  • نام پدر
  • اسکن از عکس پرسنلی که باید بر اساس ضوابط ایران گرفته شود.

مدت زمان اخذ کد فراگیر

شما می توانید با تکمیل کردن مدارک و ثبت درخواست حداقل 2 ساعت و حداکثر طی 10 ساعت کاری کد فراگیر صادر خواهد شد.

کد فراگیر شرکت های خارجی

شرکت های خارجی در صورتی که علاقمند به فعالیت در ایران هستند و می خواهند شعبه ای در ایران داشته باشند ابتدا لازم است کد فراگیر اشخاص حقوقی را دریافت کنند. بر اساس فرمی که تکمیل می کنید باید اسم شرکت به صورت فارسی و انگلیسی نوشته شود و تمامی اطلاعات دقیق نوشته شود.

با توجه به نیازی که دارید کد فراگیر را انتخاب کنید. مثلاً اگر نیاز شما در حدی است که با اخذ کد فراگیر حقیقی می توانید به نیاز خود پاسخ دهید لازم نیست کد فراگیر اشخاص حقوقی را بگیرید. زیرا مدارک متفاوتی را از شخص حقوقی می خواهد.

شرایط درخواست کد فراگیر
شرایط درخواست کد فراگیر

شرایط درخواست کد فراگیر

  • شخص تبعه خارجی محسوب شود.
  • اشخاص حقیقی باید پاسپورت کشور خود را داشته باشند.
  • اشخاص حقوقی باید بر اساس قوانین کشور خود ثبت شده باشند.

ثبت نام کد فراگیر اتباع خارجی

پیش از این یکی از وظایف سازمان ثبت شرکت ها بررسی درخواست های مبنی بر صدور کد فراگیر بود که هم اکنون این مسئولیت از سازمان مربوطه حذف شده است و برای صدور کد فراگیر اشخاص ابتدا باید از سامانه ای که بدین منظور راه اندازی شده در دفتر خانه هایی که منتخب برای صدور کد فراگیر هستند نوبت دریافت کنند. سپس با مدارک مورد نیاز به دفتر خانه مربوطه مراجعه کنید و روند اداری اخذ این کد را طی نمایید.

نوبت دهی سرشماری اتباع خارجی

برای نوبت دهی باید اطلاعات هویتی شخص به همراه شماره موبایل و افراد تحت تکلف وی اعلام شود. نوبت دهی بر اساس میزان درخواست هایی که به یک دفترخانه داده می شود، نوبت تعیین رسیدگی، مشخص می گردد. روند ثبت نام در این سامانه بر اساس نوع خدماتی که مورد نیاز می باشد متفاوت است؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم حتماً از کارشناسان ثبتی پایش در این زمینه مشاوره دریافت نمایید.

پیگیری کد فراگیر اتباع خارجی

بعد از نوبت گیری می توانید برای صدور کد به دفترخانه مراجعه کنید و از همان جا پیگیری های لازم را انجام دهید. در صورت نقص مدارک کد صادر نخواهد شد و باید مجدد پیگیری کنید.

خدمات قابل استناد با کد فراگیر

هر شخص غیر ایرانی برای دریافت کلیه خدماتی که در ایران وجود دارد باید کد فراگیر داشته باشد. اعم از اینکه بخواهد سیم کارت بخرند یا از هر نوع خدمات دیگر دولتی بخواهد استفاده کنند لازم است کد فراگیر دریافت کند. بنابراین کلیه حقوق شهروندی ایران به اتباع خارجی در صورتی تعلق می گیرد که کد فراگیر داشته باشند.

جمع بندی نهایی:

از اینکه با مجتمع حقوقی و ثبتی پایش همراه بودید کمال تشکر را داریم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. به دلیل تغییر در قوانین اخذ کد فراگیر خیلی از اتباع خارجی از دریافت این کد محروم بوده اند اما ما در گروه ثبتی پایش در کمترین زمان و با حداقل هزینه این کد را دریافت خواهیم کرد.

4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها