جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

گواهی انتقال سهام شرکت مهر تاییدی بر مالکیت شما

گواهی انتقال سهام شرکت مهر تاییدی بر مالکیت شما

انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص و با مسئولیت محدود، فرآیندی است که نیاز به دقت و ظرافت دارد. تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده، اولین قدم برای این فرآیند است، اما کافی نیست. برای نهایی شدن انتقال سهام، به گواهی انتقال سهام نیز نیاز دارید. در متن زیر علاوه بر اینکه در مورد نحوه دریافت گواهی انتقال سهام بحث می کنیم در زمینه‌هایی مانند مدارک و سامانه اختصاص یافته برای دریافت این گواهی اطلاعاتی را به شما متقاضی گرامی ارائه می دهیم با ما همراه باشید.

گواهی انتقال سهام

انتقال سهام شرکت، فرآیندی مهم و گاه پیچیده است. دریافت گواهی انتقال سهام به عنوان سندی رسمی، گامی ضروری در نهایی شدن این فرآیند محسوب می‌شود. در گذشته، این گواهی به صورت حضوری در اداره دارایی صادر می‌شد، اما امروزه این فرآیند به طور کامل الکترونیکی شده است.

نکات مهم در زمان انتقال سهام شرکت

نکات مهم در زمان انتقال سهام شرکت

  • تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و گواهی انتقال سهام باید توسط وکیل یا کارشناس حقوقی انجام شود.
  • قبل از اقدام به انتقال سهام، از صحت مدارک و اطلاعات مربوط به سهامداران جدید و قدیم اطمینان حاصل کنید.
  • برای دریافت گواهی انتقال سهام، به آدرس اداره ثبت شرکت‌ ها در شهر محل ثبت شرکت مراجعه کنید.

به جهت اخذ گواهی انتقال‌سهام در سال های قبل باید صورتجلسه را به اداره دارایی به همراه متقاضی به منظور انتقال سهام شرکت، صادر می شد. اما حال این روش تغییر کرده و با مراجعه حضوری شخص سرممیز دارد در اداره دارایی قادر به انجام درخواست شما نیست و گواهی را برای شما صادر نخواهد کرد و به شما پیشنهاد می‌دهد به سامانه الکترونیکی دارایی مراجعه کنید.

مشکل مهمی که افراد در مرحله رجوع به سامانه اداره دارایی با آن مواجه می‌شوند در زمینه دریافت گواهی انتقال سهام است که متقاضی باید با نام کاربری و رمز عبور شرکت ثبت شده در سامانه دارایی گزینه ای را برای پرداخت و صدور برگه انتقال سهم دریافت نمی کند.

از سویی در صورتی که متقاضی به اداره ثبت شرکت مراجعه کند نمی‌تواند درخواست خود را ثبت کند و اطلاعات مناسبی را در زمینه گواهی انتقال سهام دریافت کند.

اهمیت گواهی انتقال سهام

  • اعتبار قانونی: گواهی انتقال سهام، سند رسمی و معتبر برای انتقال سهام بین شرکا یا به اشخاص ثالث است.
  • ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها: بدون گواهی انتقال سهام، اداره ثبت شرکت‌ها تغییرات در سهامداری شرکت را به رسمیت نمی‌شناسد.
  • اطمینان خاطر: گواهی انتقال سهام، خیال شما را از بابت نهایی شدن فرآیند انتقال سهام راحت می‌کند.

چه زمانی باید برای نقل و انتقال سهام به سازمان مراجعه کرد؟

متقاضی سهامدار برای نقل و انتقال سهام خود باید مدارک مورد نظر را به اداره دارایی و سهام در تهران یا شعبه استان خود ارسال کند و برای دریافت نسخه نهایی گواهی نقل و انتقال سهام در نهایت به سازمان اوراق بهادار و کارگزاری معتبر برای فروش سهام خود مراجعه کند. در صورتی که شرکت تجاری از نوع با مسئولیت محدود است باید ابتدای امر استعلامات لازم را از اداره ثبت شرکتها دریافت کرده و سپس با واگذاری و فروش سهام در دفاتر اسناد رسمی این اقدام را به ثبت رسانند.

اگر شرکت در نوع سهامی خاص باشد نحوه نقل و انتقال سهام به شکل سهام با نام اتفاق می افتد که براساس لایحه 40 انتقال نیاز است تا فروشنده سهام یا وکیل وی این انتقال را در دفتر سهام شرکت درج کند و آن را امضا کندو نیازی برای حضور در دفاتر رسمی اسناد به مانند با مسئولیت محدود نیست.

مدارک دریافت گواهی انتقال سهام شرکت

برای انجام اقدامات مرتبط با دریافت گواهی نقل و انتقال سهام در شرکت باید مدارک لازم را قبل از هر اقدامی تدارک دید که شامل موارد زیر است:

  • ارائه شماره همراه که به نام شخص منتقل کننده سهام باشد
  • تنظیم صورتجلسه مربوط به نقل و انتقال سهام که فروشنده و خریدار سهام آن را تایید کرده باشند
  • اقدام به تکمیل فرم مربوط به نقل و انتقال سهام
  • دسترسی به شخص انتقال دهنده سهام برای دریافت کد ورود به سامانه دارایی
  • ارائه رونوشت از آخرین تغییرات شرکت

نحوه اخذ گواهی انتقال سهام در سامانه

نحوه اخذ گواهی انتقال سهام در سامانه

اگر می خواهید لینک انتقال سهام را برای پرداخت دریافت کنید باید تمامی مراحلی که در ادامه به آنها می پردازیم را رعایت کرده و برای انجام بی نقص آن تلاش کنید.

  1. ابتدا باید صورتجلسه ای برای انتقال سهام تنظیم کنید
  2. در صورت امضای صورتجلسه انتقال سهام شرکت توسط تمامی سهامداران می توانید این مرحله را نیز پشت سر بگذارید
  3. پس از ثبت نام سامانه ای صورتجلسه انتقال سهام در سامانه مربوط به ثبت شرکت ها باید در سامانه اداره دارایی ثبت نام متقاضی گواهی انتقال سهام انجام شود.
  4. پس از سپری کردن مراحل فوق با ورود به سامانه اداره دارایی شخص انتقال دهنده سهم باید مالیات 4درصد را پرداخت کند.
  5. پس از پرداخت مالیات صورتجلسه انتقال سهم به اداره ثبت شرکتها ارسال می‌گردد.

از انواع مالیات هایی که افراد موظف به پرداخت آن ها هستند میتوان مالیات نقل و انتقال سهام سهم الشرکه و نیز حق تقدم سهام سهم الشرکه در شرکت  به مقدار 4 درصد ارزش اسمی سهام دریافت می شود. در این زمینه معاونت فناوری مالیات در مصوبه سال 1402 امکان نقل و انتقال مصوب قانون مالیات مستقیم از درگاه ملی خدمات الکترونیک در سازمان مالیاتی ایجاد شده است و تمامی اطلاعات پرداخت مالیات نقل و انتقال به صورت برخط به اداره ثبت شرک ها ارسال می شود. برای پرداخت مالیات نقل و انتقال سهامی می توانید از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک امور مالیاتی نیز استفاده کنید.

در صورت نیاز به تخصص افراد مجرب برای دریافت گواهی انتقال سهام شرکت ها تنها با یک تماس می توانید در زمینه پیشرفت در امر صورتجلسات نقل و انتقال و نیز تغییرات در شرکت خود اقدام کنید. تجارب مجتمع ثبتی و حقوقی پایش این موضوع را اثبات کرده که می توانید با اعتماد بر هر آنچه در پایش ثبت توصیه می شود دریافت گواهی نقل و انتقال سهام خود را اجرایی کنید و دغدغه ای بابت انجام امور قانونی در شرکت نداشته باشید. با شماره تماس 02633193 تماس بگیرید و مشاوره رایگان در این زمینه دریافت کنید.

لینک سامانه پرداخت صورتجلسه انتقال سهام

برای پرداخت مالیات مرتبط با نقل و انتقال سهام در کشور پس از اینکه میزان سهام منتقل شده را تعیین کردید می توانید به صورت آنلاین و بر خط در سامانه اداره مالیات کشور با نشانی سازمان امور مالیاتی کشور ( Tax.gov.ir) درگاه ملی خدمات الکترونیک سامانه انجام شود. و با پیمودن مراحل انجام نقل و انتقال تمامی صورتجلسات نقل و انتقال را به صورت قانونی به اداره ارائه کنید.

محاسبه پرداخت مالیات گواهی انتقال سهام در شرکت

برای محاسبه میزان مالیات نقل و انتقال سهام باید بر اساس 4درصد مالیات پرداخت انجام شود و آن را به اداره دارایی پرداخت نمایید. برای مثال محاسبه پرداخت این سهام در صورت سرمایه 10 میلیارد ریالی شرکت بر اساس توافق اگر نیاز به انتقال 20درصد این سهام هستید مبلغ 200 میلیون تومان می باشد که 4درصد آن معادل 40 میلیون تومان است که باید به ادراه مالیات پرداخت شود.

هزینه مربوط به پرداخت مالیات گواهی نقل و انتقال سهام را چه کسی باید بپردازد؟

گاهی بین انتقال دهنده و دریافت کننده سهام اختلافاتی در زمینه پرداخت هزنیههای مرتبط پیش می آید که نمی دانند چه کسی باید تعرفه های مربوط به انتقال سهام را به ادارات پرداخت کند. البته این موضوع بر اساس توافقاتی که در شرکت ها انجام می شود تعیین می شود و الزامی برای پرداخت کننده و تعیین آن درج نشده. در این صورت باید به این موضوع توجه شود که هنگان تصمیم صاحبان سهام در شرکت برای اینکه بخشی از سهام را به دیگر افراد انتقال دهند این اداره مالیات است که مسئولیت را بر عهده می کیرد. در واقع مالیات برطبق ارزش سهامی که منتقل می شود تعیین می گردد و مستقیماً از شخص خریدار سهام دریافت می شود. پس مسئولیت پرداخت مالیات انتقال سهام برعهده شخص خریدار خواهد بود.

توصیه های آخر در مورد گواهی نقل و انتقال سهام

در انتها باید توصیه های لازم را به شما ارائه کنیم و اینطور بیان کنیم که در قدیم به دلیل مکانیکی بودن امور نیاز به مراجعه حضوری در اداره دارایی برای نقل و انتقال سهام وجود داشت اما از آنجایی که امروزه تمامی امور به صورت اینترنتی و الکترونیکی تنها با داشتن سیستم و اینترنت انجام می شوددیگر نیاز به حضور در اداره دارایی و انجام پروسه های وقت گیر مالی نیست.

برای اینکه دغدغه های انجام تغییرات و دریافت گواهیه های مربوط به انتقال سهام در شرکت کاسته شود مجتمع ثبتی حقوقی پایش تدبیری اندیشیده و با ارائه مشاوره های حقوقی وکلای ثبتی خود مسیر دریافت گواهی را تسهیل بخشیده به طوری که دیگر نیازی به مراجعه شما به صورت حضوری نیست و تنها با یک تماس می توانید مدارک لازم را ارائه کنید و دیگر تا انتهای اجرای امور آن را به کاربلدان این حوزه بسپارید و در زمانی کم به مقصورتان دست یابید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها