جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

راهنمای جامع ثبت شرکت مواد غذایی

راهنمای جامع ثبت شرکت مواد غذایی

ثبت شرکت مواد غذایی اولین قدم برای ورود به دنیای پر رونق تولید و توزیع مواد غذایی است. این فرآیند شامل مراحل مختلفی از جمله انتخاب نوع شرکت، اخذ مجوزهای لازم و ثبت نهایی در اداره ثبت شرکت ها می باشد. در این مقاله، به طور جامع به مراحل ثبت شرکت مواد غذایی، مدارک مورد نیاز، مجوزهای لازم و نکات مهم در این زمینه می پردازیم.

ثبت شرکت مواد غذایی را می توان از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار داد، برای مثال چه مدارکی در این زمینه مورد نیاز است یا اینکه چه شرکتی را می توان در این خصوص ثبت کرد. شرکت های مواد غذایی از امتیاز های گوناگون شرکت های تولیدی می توانند استفاده نمایند.

شرایط ثبت شرکت مواد غذایی

اصلی ترین قسمت برای ثبت شرکت مواد غذایی انتخاب نوع شرکت است. هر یک از شرکت های تجاری قوانین خاص خود را برای ثبت شرکت دارند. برای مثال اگر بخواهیم شرکت مواد غذایی را در قالب شرکت سهامی خاص ثبت کنید باید نوع شرکت مورد نظر را سهامی خاص انتخاب نمایید. شرکت سهامی خاص برای تاسیس به 3 عضو هیئت مدیره و سهامدار نیازمند است. در شرکت سهامی خاص هیئت مدیره باید از بین سهامداران انتخاب شوند اما اگر بخواهید هیئت مدیرهد خارج از سهامداران باشند گزینه دیگر ثبتی، شرکت با مسئولیت محدود را می توانید برای ثبت انتخاب نمایید.

شرکت با مسئولیت محدود یکی از ساده ترین گزینه های ثبتی برای شرکت مواد غذایی است چرا که این شرکت را می توانید با حداقل اعضاء دو نفر تاسیس می شود. شرکت با مسئولیت محدود حداقل مسئولیتد را برای اعضاء آن دارد که این خود امتیازی برای تاسیس یک شرکت تجاری محسوب می شود.

یکی دیگر از مهمترین شرایط تاسیس شرکت انتخاب سرمایه مناسب است. در بیشتر شرکت های تجاری میزان سرمایه توسط اعضاء تامین می شود و مبلغ آن می تواند نقد یا غیر نقد باشد. در سرمایه غیر نقد کارشناس رسمی دادگستری میزان مبلغ سرمایه را تعیین می کند. اعضاء به میزان سرمایه ای که در شرکت متقبل می شوند در سود و زیان آن سهیم هستند.

شرایط ثبت شرکت مواد غذایی
شرایط ثبت شرکت مواد غذایی

اعضاء شرکت به دو بخش سهام دار یا دارنده سهم الشرکه و دارندگان سمت تقسیم می شوند. برای هر شرکت حداقل تعداد در نظر گرفته شده است. مثلاً برای شرکت های سهامی خاص باید حداقل سه عضو سهامدار و سه عضو هیئت مدیره (می توان از اعضاء سهامدار باشند.) و دو عضو به عنوان بازرس انتخاب می شوند. اعضاء بازرس نباید با هیئت مدیره نسبت فامیلی داشته باشند. مدیر عامل شرکت تجاری نباید همزمان در شرکت دیگری سمت مدیر عاملی داشته باشد. افرادی که استخدام رسمی دولت هستند نمی توانند در شرکتی سمت داشته باشند. همچنین همه اعضاء باید فاقد سوء پیشینه کیفری باشند زیرا این امر به صورت اینترنتی استعلام گرفته می شود.

مدارک ثبت شرکت مواد غذایی

مدارک مورد نیاز برای تاسیس شرکت مواد غذایی، شامل موارد زیر است:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی شرکا
  • اقرارنامه عدم اشتغال به کار مدیران
  • اساسنامه شرکت
  • شرکت‌نامه
  • تقاضا نامه یا شرکت نامه
  • مجوزهای لازم

نکته: به صورت رسمی برای روند ثبتی این نوع شرکت مجوز خاصی لازم نیست اما برای اینکه بتوانید فعالیتی در این زمینه انجام دهید باید مجوز ها و استاندارد های بخش تولید را دریافت کنید.

مراحل ثبت شرکت مواد غذایی

  1. انتخاب نوع شرکت:

اولین قدم برای تاسیس این نوع شرکت ، انتخاب نوع شرکت مناسب می باشد. متداول ترین انواع شرکت را به اختصار پیش از این توضیح دادیم که هر یک شرایط خاص خود را برای ثبت دارند اما به اختصار دو شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود را می توان از بهترین انتخاب ها برای ثبت شرکت مواد غذایی تعیین کرد:

  • شرکت با مسئولیت محدود: این نوع شرکت برای افراد با سرمایه کم مناسب است و نیاز به تشریفات اداری کمتری دارد.
  • شرکت سهامی خاص: این نوع شرکت برای فعالیت های بزرگتر و با سرمایه بیشتر مناسب است.
  1. اخذ مجوزهای لازم:

برای روند ثبتی، نیاز به دریافت مجوز خاصی ندارید اما برای اینکه بتوانید فعالیت خود را در بخش تولید استارت بنید باید چند مجوز تولیدی که در ادامه عنوان کرده ایم را بعد از دریافت آگهی تاسیس دریافت کنید.

  • مجوز بهداشت: این مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ می شود.
  • جواز تاسیس: یکی از اصلی ترین مجوز هایی است که باید برای راه اندازی واحد تولیدی دریافت کنید.
  • پروانه بهره برداری: این پروانه برای تولید و راه اندازی واحد تولیدی مواد غذایی از وزارت صمت اخذ می شود.
  • مجوز پروانه بداشت: این مجوز از سازمان غذا و دارو اخذ می شود.
  • مجوز استاندارد: این مجوز از سازمان ملی استاندارد ایران اخذ می شود.
  1. تهیه مدارک مورد نیاز:

جهت انجام امور ثبتی شرکت مدارک زیر را باید تکیمل کنید و به اداره ثبت شرکت های محل ثبت شرکت پست نمایید.

  • تقاضانامه ثبت شرکت یا اظهار نامه
  • اصل و کپی مدارک شناسایی شرکا
  • اساسنامه شرکت
  • شرکت نامه
  • گواهی پذیرش نهایی
    1. ثبت نهایی در اداره ثبت شرکت ها

تکمیل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها انجام می شود. در این سامانه اطلاعات تکمیل شده را مرحله به مرحله وارد نمایید و در مرحله آخر ثبت نهایی را انجام دهید و مدارک تکمیل شده را به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پست نمایید. در نهایت بعد از بررسی کارشناس آگهی ثبت شرکحت مواد غذایی صادر می شود و شرکت تجاری شما به ثبت خواهد رسید.

هزینه ثبت شرکت مواد غذایی

هزینه های جاری تاسیس شرکت بر اساس میزان سرمایه و تعداد اعضاء و میزان موضوع شرکحت و حق ثبت دولتی که هر ساله توسط اداره ثبت شرکت ها تعیین می شود. مبلغ دقیق هزینه های ثبتی را می توانید از کارشناسان و متخصصان مجتمع ثبتی پایش دریافت کنید.

نکات مهم در ثبت شرکت مواد غذایی

      • انتخاب نام مناسب: نام شرکت باید با موضوع فعالیت شرکت مرتبط باشد و قبلاً توسط شرکت دیگری ثبت نشده باشد.
      • تعیین سرمایه اولیه: سرمایه اولیه شرکت باید با توجه به نوع فعالیت شرکت و وسعت آن توسط سهامدارن و شرکا تأمین شود.
      • انتخاب آدرس مناسب: آدرس شرکت باید معتبر و قابل دسترس باشد.
      • استفاده از خدمات مشاوره: برای سهولت در فرآیند ثبتی، می توانید از خدمات مشاوره متخصصان حقوقی و ثبتی پایش استفاده کنید.

مزایای ثبت شرکت مواد غذایی

      • اعتبار و هویت: ثبت شرکت به کسب و کار شما اعتبار و هویت می بخشد.
      • دسترسی به مزایای قانونی: شرکت های ثبت شده از مزایای قانونی مانند: امکان دریافت تسهیلات بانکی برخوردار می شوند.
      • قابلیت توسعه: شرکت های ثبت شده به راحتی می توانند فعالیت خود را توسعه و گسترش دهند.
      • برخی مزایای دیگر: امکان مشارکت در مناقصات و مزایدات و اعتبار بخشی و استعلام قانونی شرکت از سامانه ثبت شرکت ها از دیگر مزایای ثبت شرکت محسوب می شود.

جمع بندی:

ثبت شرکت مواد غذایی فرآیندی پیچیده اما ضروری برای ورود به این حوزه از فعالیت اقتصادی است. با مطالعه دقیق این مقاله و آگاهی از مراحل و مدارک مورد نیاز، می توانید این فرآیند را با سهولت بیشتری انجام دهید. ما برای سهولت در روند ثبت شرکت مواد غذایی برای شما کلیه مشاوره های لازم در این زمینه را در مجتمع ثبتی پایش رایگان ارائه داده ایم برای اطلاعات بیشتر در این زمنیه می توانید با کارشناسان تخصصی مجتمع ثبتی پایش تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها