جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید
هر ساعتی در روز کنار شما هستیم با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

همه چیز درباره مراحل اخذ مجوز بسته بندی مواد غذایی در ایران

مراحل اخذ مجوز بسته بندی مواد غذایی

یکی از مهمترین موارد برای فروش محصولات غذایی داشتن یک بسته بندی کامل بهداشتی است. مراحل اخذ مجوز بسته بندی مواد غذایی با توجه به مجوز هایی که می خواهید دریافت کنید متفاوت است. به طور کلی همه محصولات غذایی باید مجوز سیب سلامت و مجوز بهداشت و نیز مجوز استاندارد سازمان غذا و دارو را داشته باشند. هر یک از این مجوز ها از مراجع ذی ربط صادر می شود و برای دریافت هر یک مراحل و مدارکی را باید ارائه دهید.

بسته بندی مواد غذایی یکی از مشاغل پر سود و پر درآمد عصر حاضر است. از سوی دیگر بسته بندی مواد غذایی بدون داشتن مجوز های لازم غیر قانونی بوده، بنابراین دریافت مجوز از سازمان غذا دارو و وزارت بهداشت از مهمترین ملزومات برای بسته بندی مواد غذایی می باشد.

شما می توانید به راحتی با ثبت شرکت مواد غذایی تجهیزات لازم برای بسته بندی این محصولات را مستقیماً با پرداخت هزینه های گمرکی انجام دهید.

مجوز های لازم برای بسته بندی مواد غذایی چیست؟

برای بسته بندی مواد غذایی مجوز های مختلفی از سازمان های مختلف می توانید دریافت کنید که دریافت برخی از این مجوز ها الزامی و برخی دیگر اختیاری است. مجوز هایی که دریافت آنها برای راه اندازی و بهره برداری از واحد های تولیدی و بسته بندی مواد غذایی الزامی است شامل: مجوز پروانه بهره برداری، مجوز بهداشت و مجوز سیب سلامت می باشد.

برای دریافت پروانه بهره برداری باید از سامانه صمت ابتدا درخواست صدور پروانه تاسیس و سپس برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام نمایید. لازم به ذکر است بدون داشتن پروانه بهره برداری نمی توانید جهت اخذ سایر مجوزات اقدام نمایید و به عبارت دیگر این مجوز یک مجوز پایه و الزامی برای بسته بندی مواد غذایی می باشد.

مجوز بهداشت و مجوز سیب سلامت نیز دو مجوز دیگر هستند که برای دریافت آن باید از سازمان بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو به ترتیب اقدام به دریافت مجوز نمایید.

<yoastmark class=

مجوز بهداشت یک مجوز رسمی و الزامی برای بسته بندی مواد غذایی می باشد. برخی از کاربران به دنبال ثبت شرکت بسته بندی مواد غذایی هستند تا بدون دریافت مجوز از سازمان های نامبرده فعالیت خود را قانونی انجام دهند، لازم به ذکر است این تفکر کاملاً اشتباه بوده، درست است که برای ثبت شرکت بسته بندی مواد غذایی نیاز به ارائه مجوز خاصی نیست؛ اما فعالیت در این حوزه در صورتی مجاز می باشد که مجوز های ذکر شده را دریافت کرده باشید.

بنابراین در مرحله بهره برداری باید این مجوز ها را داشته باشید و نماد برخی از آنها بر روی بسته بندی محصولات درج شده باشد.

آیا ثبت شرکت برای بسته بندی مواد غذایی الزامی است؟

به صورت کلی ثبت شرکت یک امتیاز برای فعالیت در این حوزه محسوب می شود و اجباری در این خصوص وجود ندارد. اما با توجه به مزایایی که شرکت های تجاری در صنایع مختلف برای فعالیت آسان دارند، این یک امتیازی است که استفاده از آن رسمیت به فعالیت شما می دهد. برخی واحد های بسته بندی مواد غذایی به صورت کارگاهی کوچک کار می کنند که نیازی به ثبت شرکت ندارند؛ اما داشتن شخصیت حقوقی و نام تجاری برای برند سازی و شناخته شدن هر چه بهتر برند محصولات بسته بندی شده کمک شایانی خواهد کرد.

بنابراین پیشنهاد متخصصان مجتمع ثبتی پایش این است که ثبت شرکت بسته بندی مواد غذایی را در انجام مراحل دریافت مجوز بسته بندی مواد غذایی انجام دهید.

مراحل اخذ مجوز بسته بندی مواد غذایی چیست؟

مراحلی که در ادامه می خوانید برخی الزامی و برخی اختیاری است، اما این مراحل از کامل ترین مراحل دریافت مجوز بسته بندی مواد غذایی می باشد.

ثبت شرکت:

برای ثبت شرکت باید با متخصصان این حوزه تماس حاصل نمایید و با توجه به فاکتور هایی که کارشناسان ثبتی بررسی می کنند یکی از شرکت های مقرر قانون تجارت را برای ثبت انتخاب کنید و در سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراحل ثبت شرکت بسته بندی مواد غذایی را انجام دهید.

تکمیل مدارک:

مدارک لازم برای دریافت مجوز بسته بندی با توجه به نوع مجوز متفاوت می باشد.

اسناد و مدارک لازم برای دریافت مجوز بهداشت:

  • مدارک ثبتی شرکت
  • کد کارگاهی
  • گواهی عدم سوء پیشنه
  • طرح توجیهی
  • گواهی تأیید صلاحیت فنی مهندسی
  • گواهی تأیید صلاحیت مسئول فنی
  • مشخصات و تعهدنامه تجهیزات و ماشین آلات
  • گواهی تأیید صلاحیت از آزمایشگاه
  • نقشه محل استقرار تجهیزات در واحد های تولیدی
  • گواهی تایید صلاحیت از سیستم های کیفیت

مدارک لازم برای دریافت مجوز سیب سلامت:

  • مدارک ثبتی شرکت
  • گواهی ده ساله برند
  • پروانه بهره برداری یا مجوز فعالیت

ثبت درخواست صدور مجوز:

درخواست های صدور مجوز را باید از مراجع ذی ربط صدور هر مجوز در سامانه های رسمی که این سازمان ها اعلام می کنند ثبت نمایید.

تحلیل و بررسی کارشناس:

کارشناسان ابتدا مدارک ارائه شده را بررسی و صحت سنجی می کنند و سپس بازدید های لازم از محل اعلام شده برای راه اندازی واحد بسته بندی را مورد بازدید قرار می دهند. باید تمامی نکات و مقرراتی که برای بهداشت بسته بندی مواد غذایی صورت می گیرد کاملاً رعایت شده باشد تا درخواست شما مورد قبول برای صدور مجوز قرار گیرد.

صدور مجوز:

در نهایت بعد از تمامی تاییدیه های سازمان صادر کننده مجوز مراحل انجام صدور مجوز بسته بندی مواد غذایی انجام می شود.

اعتبار مجوز:

اعتبار مجوز های صادر شده موقت بوده و بعد از اتمام اعتبار مجوز ها باید مجدداً روند اخذ مجوز را انجام دهید.

اخذ سیب سلامت برای بسته بندی مواد غذایی

برای دریافت مجوز سیب سلامت بسته بندی مواد غذایی می بایست ارزش گذاری غذایی محصول توسط سازمان غذا و دارو صورت گیرد. بعد از اخذ مراحل صورت گرفته این محصول بر اساس ارزش گذاری غذایی درج شده و جدول ارزش گذاری غذایی انجام می شود.

اخذ مجوز بهداشت برای بسته بندی مواد غذایی

مجوز بهداشت نیز از سوی وزارت بهداشت صادر می شود و برای دریافت این مجوز باید در آزمایشگاه کارگاه تولید و بسته بندی یا در آزمایشگاه هایی که وزارت بهداشت بدین منظور در نظر گرفته شده سلامت محصولات ارزیابی و تاییدیه های لازم در این خصوص انجام شود.

جمع بندی نهایی: از اینکه تا اینجا این مقاله با ما همراه بودید کمال تشکر را داریم. این محتوا برای تکمیل اطلاعات شما برای راه اندازی یک واحد بسته بندی مواد غذایی می باشد. لازم به ذکر است قوانین و آیین نامه های جدید بعد از ابلاغ در این مقاله به روز رسانی خواهد شد. پیشنهاد ما به شما این است قبل از هر اقدامی حتماً در این رابطه با کارشناسان و متخصصان ما در مجتمع ثبتی پایش تماس حاصل نمایید و اطلاعات تکمیلی تر را با استفاده از مشاوره رایگان ما دریافت کنی

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها